Menu

-

Vestigingen

Alle
Terug
Terug

Koffiekop: Wobbe van Zoelen

Door Anne

29/09/2020

Even voorstellen

Wobbe van Zoelen, oprichter van Anne&Max.  Op zijn 15e wist Wobbe hij het al; de beste manier om je droom uit te laten komen is wakker worden! Zijn droom? Een zaak midden in de stad die als een huiskamer moet voelen, oftewel een huiskamer in de stad. Een plek waar mensen genieten van hun eerste kopje koffie van de dag, een plek om rustig te werken, met elkaar verhalen delen tijdens een High tea en club eten in de middagzon. Het idee blijft altijd in zijn hoofd en direct na zijn afstuderen begint hij één dag in de week met het schrijven van een doortimmerd businessplan. In 2005 opent hij de eerste Anne&Max in Haarlem.  Nu in 2020 bestaat Anne&Max uit 20 vestigingen waar alles draait om gastvrijheid en eerlijke producten: van specialty koffie tot sappen, brood, vlees, kip, ei en wijn.

 

Onlangs beantwoorde Wobbe een aantal vragen over koffie in het blad KTC (KoffieTCacao). De makers van het blad hebben een passie voor pure, eerlijke, onderscheidende en eigenwijze producten. Wij zijn dan ook super trots op deze samenwerking!

 

Wat zit er nu in je kop?

Tipoj Guatemala, een gewassen filter koffie gebrand door Keen Coffee. Fruitig, stevig en licht fris. Ideaal om de ochtend mee te starten.

Heb je een koffie missie?

Al meer dan twaalf jaar serveren we biologische koffies, waarvoor we nauw samenwerken met de koffiebranderij en -plantages. Samen proberen we de levensstandaard van de koffieboer op én om de plantage te verbeteren. Zo doen we mee aan een project van MVO Nederland om de ware prijs van koffie boven water te krijgen.We doen ook ons best om alle leveranciers
te bezoeken, om met hen te bespreken hoe we samen tot nog betere resultaten kunnen komen.

Wat is je favoriete koffieland?

Als het op koffie aankomt, kies ik toch Ethiopië. Van een ongewassen Ethiopië uit een Kinto-filter gaat mijn hart sneller kloppen. Als land in het algemeen ga ik echter voor Costa Rica, door de overweldigende schoonheid en diversiteit van het land.

Hoe zorg je binnen een franchiseformule voor uniformiteit?

In mooi Nederlands: ‘Knowledge is power, but enthusiasm pulls the switch’. Oftewel door franchise te zien als een geweldige manier om samen te werken met gelijkgestemden, terwijl er een heel goede taakverdeling is. Alleen als de franchisenemers overtuigd zijn van de producten, de werkwijzen en het resultaat zullen ze alles tot in de puntjes uitvoeren. Uiteraard zijn alle procedures en handboeken van levensbelang. De magie schuilt in het gezamenlijke enthousiasme voor het eindresultaat. Dat zijn de momenten waarop onze gasten zich echt thuis voelen.

Welke trends gaan we in koffieland zien? 

Meer bewustzijn. Meer specialty. Meer decaf of laag in cafeïne. Meer storytelling. Meer automatisering en meer snelheid.

Over welke nieuwe koffiegadget ben jij enthousiast?

Ik ben groot fan van filterkoffies en automatisering. Een apparaat als de Automatica van het Amerikaanse Saint Anthony Industries of de Marco SP9 vind ik geweldig. Wellicht is het zelfs dé toekomst voor elke koffiebar; relatief snel, altijd exact.

Wie zou je een kopje willen geven?

Ik ben extreem trots op alle teams binnen Anne&Max, die zich in deze moeilijke periode met optimisme staande hebben gehouden. Alle franchisenemers, hun medewerkers en ondersteunende teams denken zeer actief mee en pakken alles aan om door te kunnen en het concept opnieuw uit te vinden. Zij verdienen dus wel een kopje.

Wat is je favoriete zetmethode?

Over het algemeen filter, gezet met Kinto of Hario, omdat je daar de mooiste smaken uit haalt. Maar ik ben eigenlijk voor alles te porren, afhankelijk van het moment van de dag, de temperatuur en het land waar je bent. In Costa Rica heb ik erg genoten van de lokale opschenkmethode, door een soort sok. Technisch misschien niet super, maar in combinatie met de mensen en het uitzicht op dat moment het allerbeste.

Gouden tip voor horeca?

Het draait om maar twee dingen: her -en erkenning. Zorg dat gasten zich thuisvoelen, ken hun naam en hun gewoontes en geef hen de erkenning (plus de complimenten) die ze verdienen. En als laatste: bedank elke gast oprecht.

Waar wil je nog meer even over malen?

Graag maal ik nog even door over hoe geweldig het is om als bedrijf écht in contact te zijn met de producenten. Het verrijkt een bedrijf als je weet dat aan de andere kant van de wereld mensen met plezier en toekomstperspectief werken aan het product dat wij op tafel zetten. Zodat alles dat goed smaakt, ook goed voelt.’

Meer verhalen